Jak přežit ADHD
The Special Ones
Město pro lidi
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
- 3 studenti z nichž jeden má sám ADHD
- networking a zviditelnění našeho nápadu
- prezentační dovednosti s Gabrielou Jičínskou
- mentoring
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
odkaz na video: https://drive.google.com/file/d/1k74lDiDUYNVZ_emC0qb1R5ETQr7xw8_W/view
Náš produkt jsou workshopy využívající již existující zdarma dostupné mobilní aplikace pomocí kterých lze efektivně pracovat se zapomínáním, problémy spojeným s ADHD nebo závislosti na telefonu. Náš přistup je inovativní především v tom, že místo démonizace mobilů pracujeme s realitou, že jsou potřeba v dnešním světě. Naučíme Prahu, jak zacházet s aplikacemi, jako je např. Structured, ale máme jich 10 dalších a jsou narozdíl od této zadarmo. Tyto aplikace byly vytvořeny proto, aby pomáhali, ale je potřeba s nimi specificky pracovat například je správně propojit s nastavením telefonu. Přínosem je podpora duševního zdraví, zvýšení produktivity a snížení stresu mezi obyvateli, což přispívá k celkové kvalitě života v Praze.ze.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Máme jasnou představu o tom, jak budou workshopy probíhat, máme zjištěné pomocné aplikace a nastavení. Jsme v kontaktu se školami a odborníky z oboru psychologie. Máme za sebou první testovací prototyp a první posbíranou zpětnou vazbu. Náš projekt je ve fázi ověřování a rozpracovaný.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Cílovou skupinou jsou lidé, kteří mají ADHD, potíže s pozorností nebo závislostí na mobilu, naší primární cílovou skupinou jsou v současné době studenti středních škol, dále je to přínosné i pro rodiče a pedagogy. Projekt je zaměřen na ty, kteří hledají praktické nástroje a podporu pro zvládání ADHD, závislosti na telefonu, soustředění a každodenního fungování.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Ano, cílovou skupinu zapojujeme již nyní momentálně se soustředíme na individuální workshopy pomocí kterých získáváme zpětnou vazbu. Ta nám dále pomáhá upravovat strukturu a formu workshopu, abychom mi i klient dosáhli skutečných výsledků. Tudíž zlepšení produktivity, nepozornosti, schopnosti bránit se závislosti na mobilu atd.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Existují obecné vzdělávací programy o ADHD, ale naše workshopy jsou unikátní v tom, že kombinujeme návod, jak pracovat s mobilním telefonem a nastavit si aplikace, tak, aby pro nás byl přístroj ještě více přínosem než-li distrakcí. Naše inspirace tkví ve vlastních problémech s příznaky ADHD a nepozorností, které nás donutili hledat funkční systémy, jak s těmito problémy pracovat.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Předpokládáme, že největší úskalí pro nás bude představovat zviditelnění našeho projektu a důvěryhodnost. Pro někoho by mohlo být problematické, že vzhledem k našemu věku nemáme dostatečné vzdělání, a proto momentálně networkujeme s odborníky v oboru, jako jsou psychologové, sociální pracovníci atd., kteří by nám byli ochotni workshop zaštítit.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Jsme skupina tří studentů z gymnázia. Za naše silné stránky považujeme to, že jsem extrovertní, baví nás prezentovat a diskutovat s lidmi různých věkových kategorií, názorů, i subkultur, osobní zkušenosti s problematikou a velká časová flexibilita, která nám umožňuje se projektu věnovat. Mezi slabé stránky patří naše mládí a možná naivita :))
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Osobní motivace našeho týmu je primárně to, že každý z nás se potýkal s jedním nebo s více z problému, které pomocí využití a optimalizací aplikací šli zlepšit. Pochopili jsme, že náš mobilní telefon může být paradoxně nápomocný i s nepozorností, kterou často způsobuje. Přáli bychom si poskytnout pomocnou ruku těm, kteří se potýkají s podobnými problémy..
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Náš projekt přináší konkrétní řešení aktuálních a rostoucích problémů spojených s nepozorností ADHD a závislostí na telefonu. Díky našim workshopům lidé získávají praktické dovednosti, které mohou okamžitě aplikovat v praxi. Jsme odhodláni přispět k lepšímu duševnímu zdraví a kvalitě života obyvatel Prahy prostřednictvím inovativního přístupu ke vzdělávání a podpoře..
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Náš projekt reaguje na stále častější problémy spojené s nepozorností, ADHD a závislostí na telefonu, které ovlivňují nejen jednotlivce, ale i jejich okolí. Nabízíme praktické workshopy, které učí účastníky využívat svůj telefon jako nástroj pro zlepšení soustředění a každodenního fungování. Pomáháme lidem lépe zvládat své potíže a tím snižujeme negativní dopady i na okolní prostředí – například ve škole, v rodině nebo ve veřejném prostoru. Díky tomu z našeho řešení těží nejen ti, kteří se s těmito výzvami potýkají, ale i ti, kteří s nimi žijí, učí je nebo s nimi pracují.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Zákazníky oslovujeme přes školy a sociální sítě. Naší primární cílovou skupinou jsou středoškoláci ale náš projekt je škálovatelný. Využíváme osobní doporučení, workshopy zdarma a zpětnou vazbu z pilotních akcí. Stavíme na autentickém příběhu. Komunikujeme jednoduše, srozumitelně, vizuálně a hravě, s důrazem na dopad a konkrétní přínosy. Workshopy nabízíme školám jako praktický doplněk prevence a podpory duševního zdraví. V budoucnu plánujeme škálovat pomocí e-learningu a školení lektorů. Určitě se také budeme soustředit na kampaně na sociálních sítí.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Pro zajištění udržitelnosti svého projektu jsme stanovili cenu jednoho workshopu na 3 000 korun. Kromě toho potřebujeme finance na konzultace s odborníky, marketingové aktivity a čas strávený výzkumem a přípravou workshopů. Tyto další aspekty odhadujeme na 15 000 Kč ročně. První rok nepočítáme se žádnými profitem pro sebe,jelikož budeme potřebovat hodně investovat do marketingu a do řešení potenciálních chyb a šetřit na další nepředvídatelné výdaje. Celkově tedy projekt při této ceně umožňuje nejen udržení provozu, ale také potenciální růst díky škálovatelnosti workshopů a rozšíření povědomí o projektu.
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
Našimi klíčovými externími zdroji financování budou školy, úřady městské části, vzdělávací organizace, organizace podporující digitalizaci, které projeví zájem o naše workshopy. V prvním roce plánujeme realizovat přibližně 15 workshopů, přičemž cena za jeden workshop do 15 lidí je stanovena cena na 3 000 Kč. Celkové náklady na první rok provozu tedy budou činit kolem 60 000 Kč (při započtení 15 000 Kč na přípravy a marketing). Kromě financování ze škol bychom mohli využít i granty nebo sponzorství od organizací podporujících vzdělávací projekty, což nám umožní pokrýt případné dodatečné náklady spojené s rozvojem projektu.
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
K realizaci projektu v následujících 6 měsících se potřebujeme propojit se školami pro pilotní workshopy, finanční podporu na technické a metodické zpracování, a mediální podporu pro rozšíření povědomí o projektu mezi školami a veřejností. Současně hledáme další odborné konzultanty z oblasti psychologie a vzdělávání, kteří nám pomohou s validací obsahu. Klíčová je pro nás možnost dále testovat a upravovat strukturu workshopů podle zpětné vazby účastníků a tím stále zlepšovat náš produkt a jeho dopad. Projekt je připraven k rozšíření – máme jasnou metodiku, aplikace i první zpětnou vazbu. Teď potřebujeme podporu k tomu, abychom jej mohli dostat mezi více mladých lidí, kteří hledají praktickou pomoc..
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Dost jsme překopali náš původní nápad, který měl být digitálním produktem, což jsme se rozhodli změnit, jelikož digitální produkt má mnohem menší dopad, jestliže pracujeme se zákazníkem, který má problém s udržením pozornosti, naopak na workshopu věříme, že jsme schopni zprostředkovat zážitek, během kterého posluchač dokáže zůstat přítomen a tím zajistíme potenciálně větší dopad na zákazníkovo vzdělání v této oblasti. Díky Nkopni Prahu jsme poznali spousty inspirativních lidí a díky marketingovému workshopu jsme dostali spousty odpovědí přímo na náš projekt od Vladimíra Bláhy z OICT.
Otázky poroty
Jak zajistíte, že si účastníci z workshopu opravdu odnesou nové návyky – a že se k aplikacím a nástrojům vrátí i po několika týdnech, kdy opadne prvotní motivace?
Klíčem je práce s reálnými situacemi účastníků přímo na workshopu. Účastníci si nastavení udělají na místě, ne až „někdy potom“. Dalším klíčovým faktorem je to, že se aplikace díky optimalizaci nastavení připomínají samy například na vás vyskočí předtím, než otevřete Instagram nebo vám přijde notifikace atd. Tudíž, pokud si neodinstalují aplikace, vrátí se k nim samy.