Osvětlení veřejných sportovních ploch
Káva
Město
Co si slibujete od účasti v Inovačním maratonu?
Spolupráci s městskými částmi, s THMP a jejich lampami, s místními obyvateli tak, abychom jim nepřinesli jen víc hluku a světelného smogu. A to, že si každý bude moci zasportovat i v zimě večer.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Cílem našeho projektu je umožnit občanům sportování i v podvečerních hodinách od října do dubna, kdy zapadá slunce už kolem páté hodiny odpolední a to v bezprostřední blízkosti od jejich domovů. Naším nápadem je citlivě osvětlit veřejně přístupné sportovní plácky a hřiště v těsné blízkosti obyvatel. Praha má takových míst stovky. Oživíme tak tím veřejný prostor, přispějeme k jeho bezpečnosti a posílíme vztah obyvatel k veřejnému prostoru.
Technické řešení nemusí vyžadovat obrovské investice - stačí se napojit na síť veřejného osvětlení, pro menší hřiště stačí malý výkon moderního a úsporného LED osvětlení, které může být spuštěno pomocí tlačítka pouze v provozních hodinách hřiště. Každou realizaci chceme individuálně řešit v těsné komunikaci s místními obyvateli a zohledňovat jak poptávku po sportovní vyžití tak i proaktivně vyhodnocovat dopady na případný zvýšený hluk či světlený smog.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Rozpracovaný projekt. Osobně jsme vytipovali a navštívili více než 50 míst na sídlištích a v obytných zónách, které by byly vhodné pro instalaci osvětlení.
Vypracovali jsme návrhy standardů technických řešení, které citlivě zohledňují okolní zástavbu i atmosféru dané lokality a vyčíslil náklady jednotlivých variant.
V současné době konzultujeme návrhy s architektonickými studii.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Cílovou skupinou jsou především rodiny s dětmi, ale i další lidé všech věkových kategorií, kteří vyhledávají neformální sportovní aktivity ve veřejném prostoru.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Cílová skupina je pro nás naprosto klíčovou součástí projektu. Chceme aktivně zapojit místní komunitu nejen pro vytipování konkrétních míst k realizaci, ale zejména pro získávání zpětné vazby ohledně designu a použitých technologií tak, aby byli obyvatelé aktivními účastníky procesu a cítili se jako součást tvorby lepšího městského prostředí. Využijeme sociální sítě, popř. aplikaci Změňte.to
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Je možné využít placené komerční sportoviště obvykle s nutnou rezervací času nebo již několik rekonstruovaných osvětlených hřišť městských částí. Naše inovace spočívá v nápaditém využití potenciálu již existujících hřišť v těsné blízkosti obytných oblastí, kde si místní lidé zvykli trávit čas během léta a které jsou tzv. za rohem. Inspirací jsou nám pak všechna evropská města.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Vnímáme, že nejtěžší bude přesvědčit radnice a THMP ke spolupráci, každá realizace bude představovat kolečko projektování či soutěžení použitých technologií, řešení údržby či nákladů na energie. Nicméně věříme, že myšlenka je správná a doufáme v proaktivní přístup všech zúčastněných stran.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Jan Vlasatý, vývojář softwaru i hardwaru, je nadšeným sportovcem, což mu dodává nejen fyzickou vytrvalost, ale také kreativní přístup k řešení problémů.
Antonín Hampl, architekt působící v prestižním architektonickém studiu CHYBIK + KRISTOF, má zkušenosti s návrhem veřejných prostor.
Jsme schopni navrhovat vytvářet komplexní a inovativní řešení, která propojují technologie i estetiku.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Spojuje nás autentická motivace sportovat ve městě i v zimě bez nutnosti rezervací termínů nebo dopravy na vzdálená sportoviště.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Náš projekt chce aktivně oživuje městské prostředí a podporuje sociální interakci mezi obyvateli. Zlepšuje bezpečnost v našem prostředí a zároveň motivuje obyvatele Prahy k aktivnímu životnímu stylu a spontánnímu setkávání se sousedy prostřednictvím sportovních aktivit. Jsme přesvědčeni, že každá veřejná aktivita v městě přispívá k posílení osobního vztahu obyvatel k jejich okolí.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Otázky poroty
Projednávali jste projekt s THMP? nebo s nějakou městskou částí?
Nápad jsme konzultovali zatím jen s městskými částmi. Konkrétně se zastupiteli Prahy 7 a Prahy 9.