Potřebuji vlastnit auto?
deeNo
Mobilita a veřejný prostor
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
Magistrát si kalkulačku pořídí v rámci plnění Klimatického plánu a následně ji nabídne zdarma Pražanům k použití. Kalkulačka následně zvýší osvětu a sníží počet aut v ulicích i vykonaných cest.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Kalkulačka pro Pražany přemýšlející o koupi auta, která nabídne cenové srovnání soukromého vlastnictví s různými formami car sharingu a také s využitím služeb dopravců a taxi. Tímto nápadem bychom rádi snížili neustále se zvyšující počet aut na obyvatele, který je jeden z nejvyšších oproti ostatním Evropským metropolím. Uvolnili bychom tím využitelné místo v pražských ulicích pro celou společnost.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Nápad je ve fázi ověřování. Máme již ověřenou dostupnou webovou stránku, rozmyšlený koncept kalkulačky a v čem je její přínos vůči stávajícím kalkulačkám. Máme také rozepsaný postup vyplňování kalkulačky a doprovodné texty a také již máme některé ze zdrojů dat.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Kalkulačka je určena pro lidi, kteří auto ještě nevlastní a zvažují jeho pořízení. Typicky mladé rodiny, které si doposud vystačily s využíváním hromadné dopravy, s dětmi však vznikají nové požadavky na mobilitu. Mimo naši primární cílovou skupinu ale kalkulačku mohou použít i stávající vlastníci vozidel, kterým může pomoci srovnat jejich aktuální náklady s car sharingem nebo službami dopravců.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Ve svém okolí máme mnoho přátel z naší cílové skupiny. Rádi bychom jim tuto kalkulačku nabídli dřív, než se rozhodnou pro koupi dalšího parkujícího vozidla v pražských ulicích.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Existuje více kalkulaček, které počítají náklady na auto. Většina z nich ale počítá s tím, že už vůz máte a zadáváte konkrétní parametry vlastněného auta a např. roční nájezd km, což jsou údaje, které lidé neznají, dokud auto nevlastní. Naše kalkulačka se vyznačuje tím, že počítá náklady na auto ještě před jeho pořízením a srovnává je s cenami car sharingu a službami dopravců a taxi.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Zautomatizování kalkulačky dle různých proměnných. Uplatnění může být náročnější i pro uživatele, kteří netuší, které vozidlo by si chtěli koupit.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Tři mladí Pražané se zkušenostmi z jiných měst, kde jsme obdivovali, jak ulice města dokážou být prostorné, tiché i čisté. Rádi chodíme, nebo jezdíme na kole. Stejně tak i rádi řídíme, ale to si necháváme na delší cesty mimo město (ty jdou ale také často vyřešit na kole).
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Všem z nás se stalo, že jsme nějakou dobu žili nebo navštívili jiná evropská města a po návratu do Prahy jsme si uvědomili o kolik je méně příjemné být venku na ulici při stávajícím počtu aut.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Naše kalkulačka nemá obdoby. Její realizace vyžaduje dostupná data, šikovný tým, ale finančně je poměrně nenáročná.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Nabídnutí veřejného prostoru celé společnosti narozdíl od současného stavu, kdy je nabízen několika málo soukromníkům za minimální cenu ročního parkovného.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Produkt je pro zákazníky zdarma. Mohou tím dost ušetřit vlastní peněženku, své nervy i životní prostředí. Produkt plánujeme prodat městu, kterému tato služba hodně pomůže. Propagaci primárně zajistí městské společnosti např. prolinkováním s Lítačkou.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Vytváříme službu městu. Jedinými našimi náklady bude čas strávený programováním kalkulačky a následné malé režijní náklady na provoz za placení serveru, na kterém poběží. Předpokládáme, že si kalkulačku Praha zakoupí buď přímo nebo přes jednu z městských společností. Dále by se dalo umožnit případné licencování dalším metropolím se stejným problémem.
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
Relativně malý výpočetní výkon a úložiště serveru, řádově za cenu v rámci stovek korun měsíčně.
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
Propojit se s lidmi s OICT, konkrétně z Lítačky, kteří již zřejmě ne uplně identický, ale podobný problém řešili již v minulosti a mohli by nám poradit s koncepcí. Dále potřebujeme zaregistrovat doménu a naprogramovat prostředí.
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Nakopni Prahu nás přimělo se našemu nápadu v uplynulých týdnech soustavně věnovat a také nám dalo kontakt na lidi z OICT.
Otázky poroty
Jak zajistíte, že se kalkulačka dostane právě k těm, kteří o pořízení auta reálně přemýšlejí a ne až poté, co si ho koupí?
Zatím bez odpovědi.