Tahle země není pro slabý
Young Caritas
Město
Co si slibujete od účasti v Inovačním maratonu?
V projektu vznikla unikátní spolupráce neziskového sektoru (Charita ČR) a kreativních odvětví. Projekt je ve stádiu konceptu. Cílem je připravit pilotní event a ověřit jeho potenciál.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Chceme posílit sociální soudržnost v Praze prostřednictvím sdílení příběhů lidí čelících sociálnímu znevýhodnění a nespravedlnosti. Otvíráme diskusi o vlivu společnosti, médií a rodiny na naše hodnoty a normy, zkoumáme rozsah diskriminace a hledáme cesty k vzájemnému respektu, stabilitě a prosperitě komunity. Umístěním QR kódů na veřejných místech (např. v dopravních prostředcích MHD či na zastávkách) zajistíme snadný přístup k autentickým audio výpovědím lidí, jejichž vyprávění nám může někdy připadat až neuvěřitelné. Nabídneme tak prostor k zamyšlení nad vlastními předsudky vůči určitým skupinám obyvatel. Interaktivní zážitky přibližují abstraktní témata, angažují veřejnost, budují zdravé komunity a přispívají k odolnější a inkluzivnější komunitě metropole.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Nápad se nachází ve fázi rozpracovaného prototypu. Vzhledem k tomu, že disponujeme množstvím audio nahrávek, je proveditelnost našeho projektu vysoká. Máme zajištěné technologické zdroje pro instalaci QR kódů a produkci audio výpovědí. Projekt je navržen s ohledem na snadnou implementaci ve veřejných prostorech a má jasně definované fáze realizace, což zajistí hladký průběh a efektivní dosah cílů.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Cílovou skupinou je obyvatelstvo Prahy cestující dopravními prostředky MHD jakéhokoli věku, pohlaví a rozumějící česky. Vycházíme z předpokladu, že vlastní mobilní telefon s internetem a sluchátka. Reflektujeme stoupající oblibu podcastového formátu, celá polovina internetové populace si podcast alespoň občas poslechne, 20% z nich právě v MHD.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Komunita je zároveň příjemcem i hlavním aktérem projektu. Interaktivní zážitky přibližují abstraktní témata, členové komunity sdílí vlastní autentické příběhy prostřednictvím audionahrávek.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Vycházíme z živé knihovny, metody neformálního vzdělávání. Naše řešení sdílení důležitých sociálních témat kombinující technologie a umění je jednoduše proveditelné, široce přístupné a elegantním a nenuceným způsobem zapojuje veřejnost. Spoléháme na existující zdroje a vycházíme z osvědčených konceptů, které rozvíjíme dál a přizpůsobujeme je potřebám a možnostem cílové skupiny a lokalit.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Překážkou může být zdlouhavá komunikace s DPP/ veřejnou správou ohledně umístění QR kódů a doprovodných materiálů na určitá místa. Charita ČR nicméně platí za profesionální organizaci a má již navázané vztahy s určitými aktéry.
Další hrozbu by mohl představovat nezájem o daná témata. V tomto ohledu se spoléháme na doprovodnou kampaň, která tzv. naláká potenciální posluchače a posluchačky.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Tým má silné stránky v projektovém řízení a osvětových kampaních díky zkušenostem Petry Cmárové a Lucie Kocíkové z Charity ČR, včetně rozsáhlé síti kontaktů. Kreativci Barbora Klimsz a Viktorie Lörinczová přinášejí inovativní vizuální a mediální řešení. Slabší stránky jsou závislost na externím financování a výzvy spojené s koordinací mezi sektory, což může ovlivnit rychlost a rozpočet projektu.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Díky Nakopni Prahu vznikla unikátní spolupráce neziskového sektoru a kreativního odvětví. Všechny členky týmu mají k sociální tematice blízko a vnímají potřebu posílit vnímavost mezi obyvateli Prahy. Charita se problematice dlouhodobě věnuje a vnímá jako ohromný přínos dobrovolnou spolupráci s umělkyněmi, které by neziskový sektor neměl možnost ufinancovat.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Jsme zkušené a ambiciózní profesionálky. Náš projekt má vysoký potenciál být realizován a je škálovatelný. Vnímáme, že inovační maraton je výrazně zaměřen na technologie a dokonalé fungování města jako stroje, cílíme na jednotlivce a jeho hodnotový žebříček, posílíme empatii a solidaritu a přispějeme k vnímavější a respektující komunitě města.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Otázky poroty
Není vhodnější virtuální prostor pro oslovení lidí těmito nahrávkami?
Prostory MHD jsou ideální, při výběru jsme zohlednili oblibu poslechu podcastů při cestování MHD. Zároveň lze QR k. umisťovat i na další veřejná místa a kampaň tak v podstatě neomezeně šířit, provazovat s jiným veřejným prostorem. Nahrávky budou nahrány v klasické podcastové aplikaci (př. Spotify), doplňkové informace k příběhům, místům a celková implikace by pak byla zveřejněna na vlastním webu.
Kde budete QR kódy umísťovat? Uvažovali jste o povolení? výrobě? nákladech na nové QR a nahrávky? jaká je propagace?
Umístění: zastávky a dopravní prostředky, případně čekárny na úřadech, pošty. Ohledně povolení bychom ihned zahájili dialog s relevantními aktéry. Máme vypracovaný rozpočet projektu, nahrávek máme již několik desítek. V rámci projektu bude vyhotovena webovka a doprovodná kampaň v digitálu, o kterou se postará kreativní část týmu.
Cílem audionahrávek je konkrétně co?
Cílem audio příběhu je posílit empatii a solidaritu posluchačstva a dovést je jednoduchou a přirozenou cestou k zamyšlení nad vlastními předsudky a stereotypy, které máme ohledně určité skupiny lidí nebo místu a přispět tak k destigmatizaci lidí a míst v rámci komunity metropole.