detail projektu

← všechny projekty
Reuse Recognizer
další projekt →
Otevřít prezentaci
Reuse Recognizer
Reuse Recognizer
Životní prostředí
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
Tým je složený ze zakladatelů reuse center a konzultantů v oblasti udržitelnosti. Slibujeme si ověření fungování a využitelnosti nástroje pro různé účely a nastavení business modelu
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Nápad spočívá v pilotním měření objemu věcí, které procházejí reusemísty na úrovni Prahy. Zapojené organizace reuse sektoru budou po určitou dobu (týden či měsíc) fotit prodané/předané předměty z druhé ruky. Za využití umělé inteligence předměty roztřídíme do kategorií, odhadneme jejich materiálové složení a hmotnost. Vznikne datová sada pro samotné provozy a datová sada pro město Praha, která dále může sloužit k analýzám měření indikátorů Cirkulární Strategie Praha 2030 a jako podklad pro rozhodování, osvětu zaměřenou na znovuvyužití věcí z domácností. Reuse Recognizer je řešení, které na základě fotografie dokáže a za pomocí AI předmět rozeznat, vytvořit jeho popis, zařadit do předem nadefinovaných kategorií, odhadovat složení materiálu, stav, hmotnost a navrhnout second hand cenu - všechny předměty kompiluje do tabulky. Snižuje tak potřebu ruční práce, umožňuje odbavit větší objem věcí za kratší čas a zvyšuje přesnost a konzistenci evidence.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Fáze proof of concept. Probíhá testování ve 4 provozech a v rámci projektu “Nábytek v oběhu”. Stávající nástroj vyžaduje manuální zadání promptů, využivá datové úložiště google drive a nemá uživatelské rozhraní. Zkušenosti ukazují přesné zařazení do kategorie (nábytek) a podkategorie (židle), odhad materiálového složení a hmotnosti přesnější než doposud využívané koeficienty pro odhad parametrů.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Řešení se zaměřuje na všechny, kteří potřebují vážit, počítat, kategorizovat a popisovat velké množství různorodých předmětů. V projektu bude používaný přímo pražskými reuse provozy, které se věnují navrácení předmětů k dalšímu využití. Výstupy budou sloužit i HMP, které získá pilotní dataset k analýzám a komunikaci.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Ano, do nastavení systému jsou a budou zapojeny reuse provozy. Díky Federaci reuse center a nábytkových bank budou zapojeni její pražští členové - nyní 7 členů, včetně Sue Ryder, který má v Praze 5 obchodů. Počítáme s mapováním a oslovením dalších reuse provozů. Cílem bude pilotní sběr dat a zároveň zpětné vazby na funkčnost nástroje.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Alternativou k nápadu jsou stávající systémy vedení evidence v reuse sektoru: 1. Čárkování přijatých/předaných věcí dle kategorie (za využití méně přesných koeficientů převodu množství na hmotnost) 2. Vážení jednotlivých předmětů a zapisování dle kategorie 3. Absence evidence Obecnější alternativou jsou image recognition a stock management systémy pro firmy.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
- Zmapování a zapojení organizací do pilotního měření - Datové uložiště fotek v současnosti běží na Google Drive. Pro realizaci pilotního projektu bude třeba najít vhodnější alternativu. - Zapojené organizace bude potřeba proškolit a navázat užší komunikaci pro ověření “správnosti” dat. - Vytvoření vstřícného a srozumitelného uživatelského prostředí - IT řešení pro automatizaci zpracování fotog
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Tým je zastřešený spoluprací s Federací reuse center a nábytkových bank (RFU) S - Stávající dobré vztahy s Magistrátem hl. m. Prahy a reuse sférou - Know-how a nastavování systému sběru dat v rámci projektu TAČR “Systém sběru dat, jejich hodnocení a výkaznictví při prevenci vzniku vybraných odpadů” W - Nedostatek programátorských kapacit - Nedostatek finančních prostředků pro vývoj finálního řeš
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
- Usnadnění provozu a vedení evidence ve vlastním reuse centru i dalších členských org. RFU. - Systémová změna financování reuse sektoru v České Republice. Datově podložené měření dopadu a hodnocení důležitosti reuse sektoru v oblasti předcházení vzniku odpadů. - Datově podložené vedení veřejné diskuze o spotřebě a příležitostech k její proměně
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
- Nástroj řeší systémový nedostatek měření výkonu a dopadů reuse sektoru a to nejen Praze, ale i v ČR. - Nová datová sada pro evaluaci strategických dokumentů Prahy - Potenciál rozšíření funkcí nástroje - Možnost využití nástroje i v jiných oblastech - Škálovatelnost nástroje pro další města v ČR i zahraničí.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Město má vytvořenou strategii Cirkulární Praha 2030 vč. Akčního plánu pro oblast prevence vzniku odpadu. Ta v sobě nese aktivity zaměřené na navracení předmětů zpět do oběhu (realizaci reuse pointů na sběrných dvorech, reuse center swapů aj.). Jako jeden z indikátorů je definován i "množství tun materiálu, který byl navrácen do oběhu/rok". V současné chvíli existují pouze dílčí kroky k vykazování tohoto klíčového indikátoru a evaluaci výše zmíněných dokumentů. Projekt Reuse recogniser má ambici tuto situaci změnit. Díky pilotnímu měření dojde k vytvoření komunikačního kanálu mezi organizacemi, které fakticky navrací předměty zpět do oběhu a MHMP. V případě stávajících či nových dotačních programů získá MHMP zpětnou vazbu o efektivitě vynaložených či získaných prostředků. Výsledným dopadem má být zefektivnění odpadového hospodářství a vynaložených financí na reuse aktivity a podklady pro případnou komunikaci tématu směrem k široké či odborné veřejnosti.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Formální či neformální organizace/provozy věnující se opětovnému využití předmětů či materiálů, které by se jinak staly odpadem. Zaměřujeme se na organizace, které fungují mimo režim odpadů. Kromě reuse center a nábytkových bank se může jednat o bazary, second-handové obchody, trhy, swapové akce apod. Získání “zákazníků” a komunikace s nimi. - Stávající spolupráce s reuse provozy skrze Federaci Reuse center a nábytkových bank (celkem 7 organizací) - Mapováním dalších organizací věnující se reuse předmětů - Vedením diskuze o spolupráci s Nevyhazuj.to - Pokračováním v dosavadní komunikaci s Magistrátem hlavního města Prahy Prodej produktu/Marketing: - Nástroj usnadňuje vedení evidence pro reuse sektor - Pilotní měření proběhne pouze ve stanoveném časovém období. Organizace nemusí nutně přecházet na nový systém, mohou si ho odzkoušet. - Získání dat pro komunikaci s veřejností či zřizovatelem - Motivace zapojení do připravovaných EPR systémů a systému financování reuse center.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Pilotní měření využívající stávající nástroj vyžaduje: - Osobní náklady - 160h x 350 Kč = 48 000 Kč - Mapování, zapojení a proškolení zapojených organizací - Zpracování výstupu pro zapojené organizace - Zpracování výstupu pro hl. město Praha - Rozšíření stávajícího úložiště - 500 Kč Vývoj první verze softwaru - Dlouhodobější a vhodnější úložiště dat - 5 000 Kč - Vývoj uživatelského prostředí - 50 000 Kč - Automatizované zpracování dat - 50 000 Kč - Vývoj pilotního systému pro zaznamenání fotek - 15 000 Kč - Rozvoj funkcí řešení - vizualizace dat, propojení s eshopem apod. - 30 000 Kč
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
- IT podpora pro propojení se stávajícími systémy HMP (datové úložiště pro fotky, datové sady apod.) - Poradenství pro vizualizaci získaných datových sad - Komunikační podpora pro mapování a zapojování dalších provozů do pilotu. - Právní konzultace (GDPR apod.)
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
- Zmapování a zapojení reuse organizací v Praze - Vytvoření komunikační kampaně a onepager pro zapojené organizace včetně lépe formulovaných přínosů - IT podpora na doladění stávajícího nástroje - Analytická podpora pro analýzu získaných dat - Technické vybavení pro zapojené provozy a konzultace k designu služby (není zásadní) - V závěru sběr zpětné vazby, definování kroků/designu rozvoje projektu
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Nakopnutí týmu k rozvoji nástroji Reuse Recognizer Definování kroků či scénářů rozvoje Reuse Recognizer 1. Fáze rozšíření pilotního měření na Prahu 2. Fáze doladění vlastního nástroje - automatizované procesování, vhodnější úložiště fotek apod. 3. Fáze rozšíření nástroje o další funkce
Otázky poroty

renata-kralova
Plánujete do řešení integrovat část pro veřejnost s informacemi o do projektu zapojených reuse centrech na území hl. m. Prahy a veřejný katalog aktuální nabídky reuse center?
Ano. O projektu uvažujeme ve dvou hlavních rovinách jako o nástroji pro zjednodušení interní evidence a současně o marketingovém a e-commerce nástroji. Fotografie lze jednoduše využít i pro e-commerce a data zapojených organizací pro vytvoření katalogu. Zároveň má celý projekt potenciál pro implementaci do projektu Cirkulární mapa Prahy.
jana-sramkova
Jak zajistíte, že zapojené organizace budou nástroj používat dlouhodobě?
Využitím nástroje provozy získávají množství benefitů: zjednodušení interní evidence, data jako podklad k evaluaci, efektivizaci provozu, pro komunikaci, marketing a potenciální e-commerce. Při navázování nových spoluprací či získávání dotací budou muset vykazovat data o efektivitě vynaložené podpory. V současné chvíli se formují tzv. ERP systémy, jejichž financování stojí na systému výkaznictví.