Reuse Recognizer
Reuse Recognizer
Životní prostředí
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
Tým je složený ze zakladatelů reuse center a konzultantů v oblasti udržitelnosti.
Slibujeme si ověření fungování a využitelnosti nástroje pro různé účely a nastavení business modelu
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Nápad spočívá v pilotním měření objemu věcí, které procházejí reusemísty na úrovni Prahy. Zapojené organizace reuse sektoru budou po určitou dobu (týden či měsíc) fotit prodané/předané předměty z druhé ruky. Za využití umělé inteligence předměty roztřídíme do kategorií, odhadneme jejich materiálové složení a hmotnost. Vznikne datová sada pro samotné provozy a datová sada pro město Praha, která dále může sloužit k analýzám měření indikátorů Cirkulární Strategie Praha 2030 a jako podklad pro rozhodování, osvětu zaměřenou na znovuvyužití věcí z domácností.
Reuse Recognizer je řešení, které na základě fotografie dokáže a za pomocí AI předmět rozeznat, vytvořit jeho popis, zařadit do předem nadefinovaných kategorií, odhadovat složení materiálu, stav, hmotnost a navrhnout second hand cenu - všechny předměty kompiluje do tabulky. Snižuje tak potřebu ruční práce, umožňuje odbavit větší objem věcí za kratší čas a zvyšuje přesnost a konzistenci evidence.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Fáze proof of concept. Probíhá testování ve 4 provozech a v rámci projektu “Nábytek v oběhu”. Stávající nástroj vyžaduje manuální zadání promptů, využivá datové úložiště google drive a nemá uživatelské rozhraní. Zkušenosti ukazují přesné zařazení do kategorie (nábytek) a podkategorie (židle), odhad materiálového složení a hmotnosti přesnější než doposud využívané koeficienty pro odhad parametrů.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Řešení se zaměřuje na všechny, kteří potřebují vážit, počítat, kategorizovat a popisovat velké množství různorodých předmětů. V projektu bude používaný přímo pražskými reuse provozy, které se věnují navrácení předmětů k dalšímu využití. Výstupy budou sloužit i HMP, které získá pilotní dataset k analýzám a komunikaci.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Ano, do nastavení systému jsou a budou zapojeny reuse provozy. Díky Federaci reuse center a nábytkových bank budou zapojeni její pražští členové - nyní 7 členů, včetně Sue Ryder, který má v Praze 5 obchodů. Počítáme s mapováním a oslovením dalších reuse provozů. Cílem bude pilotní sběr dat a zároveň zpětné vazby na funkčnost nástroje.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Alternativou k nápadu jsou stávající systémy vedení evidence v reuse sektoru:
1. Čárkování přijatých/předaných věcí dle kategorie (za využití méně přesných koeficientů převodu množství na hmotnost)
2. Vážení jednotlivých předmětů a zapisování dle kategorie
3. Absence evidence
Obecnější alternativou jsou image recognition a stock management systémy pro firmy.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
- Zmapování a zapojení organizací do pilotního měření
- Datové uložiště fotek v současnosti běží na Google Drive. Pro realizaci pilotního projektu bude třeba najít vhodnější alternativu.
- Zapojené organizace bude potřeba proškolit a navázat užší komunikaci pro ověření “správnosti” dat.
- Vytvoření vstřícného a srozumitelného uživatelského prostředí
- IT řešení pro automatizaci zpracování fotog
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Tým je zastřešený spoluprací s Federací reuse center a nábytkových bank (RFU)
S
- Stávající dobré vztahy s Magistrátem hl. m. Prahy a reuse sférou
- Know-how a nastavování systému sběru dat v rámci projektu TAČR “Systém sběru dat, jejich hodnocení a výkaznictví při prevenci vzniku vybraných odpadů”
W
- Nedostatek programátorských kapacit
- Nedostatek finančních prostředků pro vývoj finálního řeš
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
- Usnadnění provozu a vedení evidence ve vlastním reuse centru i dalších členských org. RFU.
- Systémová změna financování reuse sektoru v České Republice. Datově podložené měření dopadu a hodnocení důležitosti reuse sektoru v oblasti předcházení vzniku odpadů.
- Datově podložené vedení veřejné diskuze o spotřebě a příležitostech k její proměně
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
- Nástroj řeší systémový nedostatek měření výkonu a dopadů reuse sektoru a to nejen Praze, ale i v ČR.
- Nová datová sada pro evaluaci strategických dokumentů Prahy
- Potenciál rozšíření funkcí nástroje
- Možnost využití nástroje i v jiných oblastech
- Škálovatelnost nástroje pro další města v ČR i zahraničí.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Město má vytvořenou strategii Cirkulární Praha 2030 vč. Akčního plánu pro oblast prevence vzniku odpadu. Ta v sobě nese aktivity zaměřené na navracení předmětů zpět do oběhu (realizaci reuse pointů na sběrných dvorech, reuse center swapů aj.). Jako jeden z indikátorů je definován i "množství tun materiálu, který byl navrácen do oběhu/rok". V současné chvíli existují pouze dílčí kroky k vykazování tohoto klíčového indikátoru a evaluaci výše zmíněných dokumentů. Projekt Reuse recogniser má ambici tuto situaci změnit.
Díky pilotnímu měření dojde k vytvoření komunikačního kanálu mezi organizacemi, které fakticky navrací předměty zpět do oběhu a MHMP.
V případě stávajících či nových dotačních programů získá MHMP zpětnou vazbu o efektivitě vynaložených či získaných prostředků. Výsledným dopadem má být zefektivnění odpadového hospodářství a vynaložených financí na reuse aktivity a podklady pro případnou komunikaci tématu směrem k široké či odborné veřejnosti.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Formální či neformální organizace/provozy věnující se opětovnému využití předmětů či materiálů, které by se jinak staly odpadem. Zaměřujeme se na organizace, které fungují mimo režim odpadů. Kromě reuse center a nábytkových bank se může jednat o bazary, second-handové obchody, trhy, swapové akce apod.
Získání “zákazníků” a komunikace s nimi.
- Stávající spolupráce s reuse provozy skrze Federaci Reuse center a nábytkových bank (celkem 7 organizací)
- Mapováním dalších organizací věnující se reuse předmětů
- Vedením diskuze o spolupráci s Nevyhazuj.to
- Pokračováním v dosavadní komunikaci s Magistrátem hlavního města Prahy
Prodej produktu/Marketing:
- Nástroj usnadňuje vedení evidence pro reuse sektor
- Pilotní měření proběhne pouze ve stanoveném časovém období. Organizace nemusí nutně přecházet na nový systém, mohou si ho odzkoušet.
- Získání dat pro komunikaci s veřejností či zřizovatelem
- Motivace zapojení do připravovaných EPR systémů a systému financování reuse center.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Pilotní měření využívající stávající nástroj vyžaduje:
- Osobní náklady - 160h x 350 Kč = 48 000 Kč
- Mapování, zapojení a proškolení zapojených organizací
- Zpracování výstupu pro zapojené organizace
- Zpracování výstupu pro hl. město Praha
- Rozšíření stávajícího úložiště - 500 Kč
Vývoj první verze softwaru
- Dlouhodobější a vhodnější úložiště dat - 5 000 Kč
- Vývoj uživatelského prostředí - 50 000 Kč
- Automatizované zpracování dat - 50 000 Kč
- Vývoj pilotního systému pro zaznamenání fotek - 15 000 Kč
- Rozvoj funkcí řešení - vizualizace dat, propojení s eshopem apod. - 30 000 Kč
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
- IT podpora pro propojení se stávajícími systémy HMP (datové úložiště pro fotky, datové sady apod.)
- Poradenství pro vizualizaci získaných datových sad
- Komunikační podpora pro mapování a zapojování dalších provozů do pilotu.
- Právní konzultace (GDPR apod.)
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
- Zmapování a zapojení reuse organizací v Praze
- Vytvoření komunikační kampaně a onepager pro zapojené organizace včetně lépe formulovaných přínosů
- IT podpora na doladění stávajícího nástroje
- Analytická podpora pro analýzu získaných dat
- Technické vybavení pro zapojené provozy a konzultace k designu služby (není zásadní)
- V závěru sběr zpětné vazby, definování kroků/designu rozvoje projektu
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Nakopnutí týmu k rozvoji nástroji Reuse Recognizer
Definování kroků či scénářů rozvoje Reuse Recognizer
1. Fáze rozšíření pilotního měření na Prahu
2. Fáze doladění vlastního nástroje - automatizované procesování, vhodnější úložiště fotek apod.
3. Fáze rozšíření nástroje o další funkce
Otázky poroty
Plánujete do řešení integrovat část pro veřejnost s informacemi o do projektu zapojených reuse centrech na území hl. m. Prahy a veřejný katalog aktuální nabídky reuse center?
Ano. O projektu uvažujeme ve dvou hlavních rovinách jako o nástroji pro zjednodušení interní evidence a současně o marketingovém a e-commerce nástroji. Fotografie lze jednoduše využít i pro e-commerce a data zapojených organizací pro vytvoření katalogu. Zároveň má celý projekt potenciál pro implementaci do projektu Cirkulární mapa Prahy.
Jak zajistíte, že zapojené organizace budou nástroj používat dlouhodobě?
Využitím nástroje provozy získávají množství benefitů: zjednodušení interní evidence, data jako podklad k evaluaci, efektivizaci provozu, pro komunikaci, marketing a potenciální e-commerce. Při navázování nových spoluprací či získávání dotací budou muset vykazovat data o efektivitě vynaložené podpory. V současné chvíli se formují tzv. ERP systémy, jejichž financování stojí na systému výkaznictví.