Active Market
Active Market
Město pro lidi
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
Jsme kamarádi, Jana, Petra a Šimon, kteří mají rádi sport. Od inovačního maratonu si slibujeme nalezení podpory, kontaktů a know-how. Nejvíce by nás zajímaly přednášky o podpoře lokálních projektů.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Active Market je online C2C marketplace pro nákup a prodej použitého sportovního vybavení. Cílem je vytvořit bezpečné a uživatelsky přívětivé prostředí, které podporuje udržitelnou spotřebu a aktivní životní styl. Mnoho Pražanů čelí finančním omezením při pořizování nového sportovního vybavení; Active Market jim umožňuje získat kvalitní použité vybavení za dostupné ceny, čímž zpřístupňuje sportovní aktivity širší veřejnosti. Podporou opětovného využití sportovního vybavení projekt snižuje množství odpadu a přispívá k ochraně životního prostředí, což navazuje na strategii Cirkulární Praha 2030. Snadný přístup k cenově dostupnému vybavení motivuje obyvatele k pravidelnému pohybu, což zlepší veřejné zdraví a snižuje zátěž na zdravotní systém. Active Market tedy usnadňuje přístup ke sportovnímu vybavení a podporuje zdravější, ekologičtější a propojenější komunitu v Praze.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Náš projekt Active Market se aktuálně nachází ve fázi MVP. První verzi našeho online C2C marketplace na adrese www.activemarket.cz jsme již dokončili. Aktuálně testujeme funkčnost na našich kamarádech a v následujících dvou týdnech plánujeme spuštění placené reklamy na Meta platformách, abychom oslovili širší publikum, získali první zákazníky a cennou zpětnou vazbu pro další vylepšení.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Active Market určen všem sportovcům, kteří preferují udržitelnost a vyhledávají možnost nákupu či prodeje použitého sportovního vybavení. V první fází zužujeme pouze na rodiče hokejistů ve věku 6 až 15 let, kteří potřebují často obměňovat drahou výstroj. Postupně plánujeme rozšíření na širší sportovní komunitu, abychom podpořili udržitelný přístup k vybavení napříč různými disciplínami.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Plánujeme aktivně zapojit naši cílovou skupinu do testování MVP. Pro jejich oslovení využijeme placenou reklamu na platformách společnosti Meta. Během prvního měsíce spustíme soutěž, která zvýší zájem a interakci s naší platformou. Po registraci budeme první uživatele aktivně oslovovat s žádostí o zpětnou vazbu prostřednictvím dotazníku. Feedback nám pomůže identifikovat, co funguje a co zlepšit.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Inspirovali jsme se zahraničními platformami SidelineSwap a Buycycle, úspěšné C2C markeplaces s použitým sportovní vybavením. U nás jsou platformy jako Bazoš, Sbazar, FB Marketplace a Vinted, které však postrádají filtry pro sportovní potřeby. Naše inovace spočívá ve vytvoření C2C marketplace zaměřeného výhradně na sportovní vybavení, s pokročilými filtry a kategoriemi, usnadňující vyhledávání.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Největší překážkou aktuálně vnímáme zaplnění platformy inzeráty. Věříme, že efektivním oslovením cílové skupiny—rodičů hokejistů ve věku 6 až 15 let—a zapojením relevantních zainteresovaných stran, jako jsou hokejové kluby či další sportovní subjekty, se nám tento problém podaří překonat.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Náš tým tvoří tři členové: Šimon s technickými znalostmi, který vyvíjí náš marketplace; Jana, se zkušenostmi v salesu a business developmentu; Petra, marketingová specialistka. Všichni rádi sportujeme a preferujeme udržitelný přístup, včetně využívání second-handového věcí. Naší aktuální slabou stránkou je omezená síť kontaktů v hokejové komunitě, na jejímž rozšíření intenzivně pracujeme.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Rádi sportujeme a kupujeme vybavení z druhé ruky, ale pokaždé nám trvá dlouho najít to, co hledáme. Musíme procházet spoustu nerelevantních inzerátů, protože na žádné platformě nejde pořádně filtrovat. Chceme tenhle proces zjednodušit nejen sobě, ale i ostatním.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Active Market přináší inovativní řešení v oblasti udržitelnosti a sportu, které podporuje ekologické chování a činí sport finančně dostupnějším pro Pražany. Zjednodušujeme proces vyhledávání a snažíme se zviditelnit sportovní odvětví v kontextu cirkulární ekonomiky. Věříme, že když se o sportovním vybavení začne více mluvit i z pohledu udržitelnosti, může to pozitivně ovlivnit chování lidí.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Přínosy pro lidi ve městě:
Active Market usnadňuje přístup k cenově dostupnému sportovnímu vybavení z druhé ruky. Umožňuje sportovat i dětem ze sociálně znevýhodněných rodin. Dle výzkumů pravidelný pohyb snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky 2. typu i některých druhů rakoviny – např. 30 minut denně může snížit riziko cukrovky o 30 % (NZIP, 2023).
Přínosy pro město:
Dáváme sportovnímu vybavení druhý život a snižujeme množství odpadu – výstroj je často objemná a obtížně recyklovatelná. V zahraničí například second-hand síť Play It Again Sports ročně zachrání 182 milionů kusů vybavení před skládkou. Second-hand trh v EU přispívá k úspoře až 25 milionů tun CO₂ ročně (Adevinta, 2022). Active Market bude pomáhat vytvářet udržitelnější a zdravější Prahu.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Zaměřujeme se na problém „chicken & egg“, který řeší každé tržiště – nejprve potřebujeme vytvořit dostatečnou nabídku. V první fázi se proto soustředíme na získávání prodávajících prostřednictvím:
a) cílené reklamy na sociálních sítích (Meta),
b) soutěží o atraktivní výhry,
c) přímého oslovování rodičů v hokejových skupinách na sociálních sítích,
d) možnosti „Rychlého odkupu“, kdy nám rodič může snadno a bez čekání vybavení prodat,
Na to se zpožděním naváže i kampaň na nakupující. Všechny funkce budou zpočátku dostupné zdarma – MVP testujeme v jednoduché podobě bez plateb a dopravy. Chceme co nejrychleji ověřit, zda naše řešení trh skutečně příjme. Postupně plánujeme přidávat funkce jako doprava, ochrana kupujících, možnost topování a cílená inzerce.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
V rámci finanční rozvahy projektu Active Market jsme identifikovali klíčové oblasti zahrnující počáteční investice, příjmový model, financování a udržitelnost. Díky technickému know-how našeho týmu jsme minimalizovali náklady na vývoj platformy. Pro efektivní oslovení cílové skupiny plánujeme alokovat prostředky na placenou reklamu, zejména na platformách jako Facebook a Instagram. Provozní náklady zahrnují hosting, doménu a další nezbytné služby. Náš finanční model bude s velkou pravděpodobností založen na transakčních poplatcích z každé uskutečněné transakce na platformě a nabídce prémiových služeb, jako je zvýraznění inzerátů či ochrana nakupujících. MVP bude v nejbližších měsících zdarma a dle úspěchu budeme postupně nasazovat placené funkce. Model je škálovatelný – po validaci na hokeji plánujeme rozšíření do dalších sportů.
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
V omezené formě jsme schopni pokrýt první rok provozu z vlastních zdrojů – konkrétně technické řešení, omezený rozpočet na reklamu (cca 10 000 Kč měsíčně) a výkup vybraného zboží pro vytvoření nabídky. Veškerou práci zatím odvádíme v týmu sami, bez nároku na odměnu, takže nevznikají personální náklady. Rozpočet nám umožní testovat cílení, škálovat reklamy a oslovit klíčovou cílovou skupinu. V případě rychlejšího růstu jsme připraveni investice do reklamy nebo jiných potřeb navýšit. Externí podporu bychom však v jakékoliv výši velmi uvítali – využili bychom ji primárně na komunikaci směrem k naší cílové skupině, ale také na pokrytí základních personálních nákladů, které nám umožní dlouhodobější udržitelnost a rozvoj projektu.
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
V následujících šesti měsících se zaměříme na ověření zájmu ze strany cílové skupiny a získání prvních aktivních uživatelů. K úspěšné realizaci projektu je klíčové napojení na sportovní komunity – především hokejové kluby, trenéry, hráče a rodiče. Potřebujeme také efektivně komunikovat s cílovou skupinou, budovat komunitu, spustit placenou reklamu, testovat MVP a přizpůsobovat platformu na základě reálného uživatelského chování a zpětné vazby. Paralelně se připravujeme na rozšíření do dalších sportů a uvítáme podporu v oblasti PR a navazování nových partnerství.
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Během soutěže Nakopni Prahu jsme výrazně posunuli náš projekt tím, že jsme dokončili MVP – náš marketplace je nyní live a každý ho může navštívit na adrese www.activemarket.cz. Díky soutěži jsme se propojili s paní Volkovou z OICT, se kterou bychom rádi konzultovali náš finanční plán. Pomohla nám pochopit, jaké podklady si připravit. Oslovili jsme také pana Šmída a pana Léra ohledně dat k odpadu a životnímu stylu Pražanů – zjistili jsme, že tato data nejsou k dispozici, ale i to byla cenná informace. Navázali jsme kontakt s paní Drhovou z Pražského inovačního institutu, který se věnuje projektu Cirkulární Praha, a rádi bychom s nimi našli do budoucna synergie. V Point One náš projekt již inkubujeme a využíváme jejich pomoci. Nakopni Prahu nám tak pomohlo nejen projekt posunout dopředu, ale i rozšířit síť kontaktů a přemýšlet více v kontextu městských dat a udržitelnosti.