detail projektu

← všechny projekty
Lokální výroba organického hnojiva v Praze
další projekt →
Otevřít prezentaci
Lokální výroba organického hnojiva v Praze
Svět hmyzu
Životní prostředí
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
Účastí v projektu o nás chceme rozšířit povědomí, setkat se s podobně smýšlejícími lidi a získat kontakty, které nám mohou v budoucnu pomoct. Chtěli bychom slyšet přednášky na téma marketing a sales.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Jsme dva studenti z Prahy, kteří mají malou hmyzí farmu, kde produkujeme krmný hmyz pro chovatele a organické NPK hmyzí hnojivo, které má všestranné využití. Náš nápad využívá by-producty z pivovarů a kaváren, jakožto pivovarské mláto a kávovou sedlinu, které zkrmujeme hmyzu. Jako výsledek máme zdravý hmyz vhodný pro krmné účely a sypké eko hnojivo, se kterým se dají hnojit záhony, trávníky a je vhodné do interiérů a přirozeně odpuzuje hmyz. Náš nápad pomáhá redukovat odpad z potravinářských provozů tím, že ho odebíráme a dokážeme ho přetvořit na něco hodnotnějšího. Zároveň jsme se rozhodli chov situovat v Praze pro ještě lepší dostupnost.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Spustili jsme testovací provoz, takže naše farma již běží. Frass je ověřený a certifikovatelný nápad, ovšem naše technologie dodává produktu přidanou hodnotu. V současné době čekáme na schválení.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Naše cílová skupina jsou lidé, kterým záleží na životním prostředí a zároveň všichni nadšenci do rostlinek, kteří pro ně chtějí to nejlepší. Počítáme s tím, že naše cílová skupina budou mladí lidé s pokojovými rostlinami a zároveň skupina 40-60 let domácích zahrádkářů a nadšenců
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Máme v plánu propagační akce do škol, kde chceme šířit povědomí o hmyzu a jak ho můžeme jako lidstvo využívat. S frassem plánujeme různé workshopy pro širokou veřejnost. Kde něco roste, tam máme šanci zapůsobit (komunitní zahrady, ekologické farmy).
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Náš nápad je ekologický, zajímavý a inovativní. V oblasti hnojiv je na trhu spoustu variant, ale my nabízíme jak prodej ve velkém pro větší zemědělce, ale i malé designové balení, které na první pohled zaujme. Pár farem již frass v ČŘ produkuje, ale jsou všechny od Prahy vzdálené a používají ve většině konzervativní způsoby chovu. My děláme vlastní pokusy, díky čemu náš chov neustále posouváme.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Saturace trhu ze zahraničí, nedostatečné povědomí lidí o hmyzích produktech na českém trhu, vyšší pořizovací cena než u konkurence
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Jsme dva studenti s praktickými zkušenostmi v oblasti chovu hmyzu a využití frassu v zemědělství. Silnou stránkou projektu je znalost oboru, ekologický přístup a rostoucí poptávka po alternativních krmivech a hnojivech. Problémy se vstupem na trh kompenzujeme spoluprácí s odborníky. Ze všech akcí máme s hmyzem výhradně dobré zkušenosti, je to velké lákadlo pro širokou veřejnost a hlavně děti.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Jsem student ČZU, kde studuji výživu a potraviny a zároveň spolupracuji s jejich hmyzí laboratoří a podílím se na projektech. Hmyz studuji již přes rok a moje hlavní zájmy jsou nové hmyzí technologie, které sám vyvíjím a intenzifikace chovu, která bude pro budoucnost hmyzu klíčová. Díky výzkumnému týmu mám přístup k informacím v oblasti hmyzu vždy jako první.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Náš nápad je plně proveditelný a do velké míry jsme ho už realizovali. Nejedná se o technologicky ani finančně náročný systém, ale výsledky našeho snažení jsou skvěle škálovatelné a mohou mít velký přínos jak pro ČR, tak pro planetu. Hmyz je ve vědě velmi trendy téma a jeho popularita stále roste. Stejně tak by měla postupně růst poptávka.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Můžeme zkrmovat mláto a sedlinu z pivovarů a kaváren v Praze, které zkrmíme hmyzu, hmyz prodáme jako krmivo pro zvířátka (plazi, ptáci, hlodavci), hnojivo prodáme zahrádkářům a pěstitelům, zbytky hmyzu zkrmíme domácím slepičkám, které ho úplně milují a nesnězené krmivo dáváme na vlastní kompost, které jsme frassem aktivovali (jedno z dalších využití frassu). Vytvořili jsme dokonale cirkulární systém, do kterého jsme zacyklili Prahu a nevědomě i Pražany, kteří si díky pivu a kávě, které vypijí, mohou nakrmit domácí zvířátko, nebo pohnojit kytičku.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Zákazníky získáme přes spolupráci s farmáři, zahrádkářskými komunitami, přes e-shopy, kamenné prodejny a skrz silnou reklamu na sociálních sítích. Hnojivo komunikujeme jako udržitelný produkt z chovu hmyzu, bohatý na živiny, který zvyšuje úrodnost půdy a podporuje růst rostlin, ale zároveň jako obdobu hnojiv, na které jsou zákazníci zvyklí s podobnou aplikací a účinkem, ale bez chemie. Máme již domluvené prodejní stánky na různých akcích, kde si začneme dělat reklamu a začneme si definovat naší opravdovou cílovou skupinu, zároveň máme kontakty na experty na marketing, kteří nám můžou s prodejem pomoct.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Do projektu jsme již něco investovali, ale počítáme s cca roční návratností. V příštích měsících fungování nám farma vydělá na náklady za energie a pronájem a frass nám začne tvořit zisky. V současné době farmu postupně rozšiřujeme, abychom se dostali na určitý objem, se kterým dokážeme bezproblémově ve dvou fungovat.
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
Okolo sto tisíc padne na roční pronájem objektu, ale v současné době potřebujeme hlavně investici, která nám zaplatí regálové systémy a přepravky (čím víc jich koupíme, tím výhodnější budou). Pokud dalších sto tisíc padne na vybavení tak je to dost na to, abychom stíhali vyrábět a zároveň obsluhovat farmu. Objekt je pro nás dobře dostupný a oba dva studujeme, takže na farmu chodíme v našem volném čase. Ale chod farmy není tak náročný na to, abychom v ní museli bydlet. Počítáme s tím, že si budeme farmou na vybavení a celkové náklady postupně vydělávat a tím jí rozšiřovat, takže na konci roku budeme rádi, když budeme mít danou měsíční produkci hmyzu a frassu a pravidelný odběr na oba produkty.
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
Potřebujeme peníze na fixní náklady v podobě regálových systémů, které si vyrábíme a svařujeme sami, tudíž na materiál a na přepravky, ve kterých se chov chová. Investice 250 tisíc by nám zaplatila přepravky, materiál a krmivo do takové míry, že bychom naplnili kapacitu našeho objektu a dostali se na produkci několik stovek kilogramů hmyzu a frassu měsíčně, kde bychom vše obsluhovali stále ve dvou.
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Díky kontaktům na mentory jsem se spojil s paní inženýrkou Drhovou, která mi otevřela obzory ohledně mých možností s využitím frassu a dala mi cenné kontakty a příslib udržení projektu v povědomí s ohledem na nastávající akce. Zároveň se díky workshopům dozvídám, jak vlastně Praha funguje a kde mohu se svým projektem zapůsobit. K tomu ještě poslouchám zkušenosti ostatních projektů, které mi taky otevírají oči a dohromady si skládám pěkný obrázek o tom, kam budu v budoucnu směřovat.