detail projektu

← všechny projekty
Energeticky soběstačné elektrické cargo vozíky
další projekt →
Otevřít prezentaci
Energeticky soběstačné elektrické cargo vozíky
CITY COMMUTERS
Mobilita a veřejný prostor
Představte krátce tým. Co si slibujete od účasti v inovačním maratonu? O jaké přednášky byste v rámci programu stáli?
Máme bohaté zkušenosti v oblasti udržitelné městské mobility, kterou chceme v IM dále rozvíjet. Absolvovali jsme Tech. inkubaci a vystavovali na World Smart City Expo'24. Zajímá nás téma Smart Cities.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Svět se mění. Stejně jako my i další lidé začínají hledat alternativu k osobní dopravě, firmy hledají ekologickou formu přepravy nákladů a evropská města, vč. Prahy, zavádějí Zelené zóny. Protože přetížení městské dopravy je jednoznačné. 3/4 všech škodlivých emisí z dopravy v celé Evropě tvoří právě silniční doprava. V současnosti již vyrábíme a prodáváme elektrokola, která svou spolehlivostí a uživatelskou jednoduchostí jsou určena pro každodenní městský provoz. Díky dotaci od Technologické inkubace CzechInvest jsme aktuálně vyvinuli inovativní cargo vozíky Komuter, které jsou jako jediné na trhu 100% plně energeticky soběstačné, mají nejmenší uhlíkovou stopu pří výrobě i provozu a dokážou snížit emise CO2 až o 98 % oproti klasickým dodávkám v centrech měst. V rámci projektu tak přinášíme různé příklady využití cargo kol jako plnohodnotné bezemisní alternativy k autům a díky našim inovativním technologickým řešením stanovujeme nové standardy v udržitelné městské logistice v Praze.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Aktuálně jsme v rámci Technologické inkubace ukončili vývoj našich cargo vozíků a posunuli se do závěrečné fáze pilotování. Máme za sebou první piloty s DHL a Dachser v Brně, pilot s městem Jihlava a Prague Pride. Projekt Nakopni Prahu nám tak skvěle zapadá do naší strategie, protože přináší možnost reálného otestování v Praze a poznatky tak můžeme uplatnit před uvedením produktu na evropský trh.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Naše cargo vozíky jsou modulární a městům poskytují široké využití. Lze je přizpůsobit do podoby infostánku pro městské úřady, údržbářského vozíku veřejných prostor, na svoz odpadů (pěší zóny, parky, cyklotrasy), bezemisního zásobování pro logistické společnosti, nebo jako půjčovnu pro obyvatele. Zároveň přinášíme nový obchodní model v podobě měsíčního pronájmu vč. pojištění a servisu.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Chceme sbírat zpětnou vazbu na ekonomické dopady udržitelné mobility z pohledu občanů, v rámci Evrop. týdne mobility a Dnu bez aut, přičemž vyhodnotíme cenovou dostupnost, porovnáme náklady na udržitelné způsoby cestování jako je veřejná doprava, sdílená mobilita a elektrická vozidla, s konvenčními dopravními možnostmi, včetně struktury jízdného, provozních nákladů a mechanismů sdílení nákladů.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Na trhu nám aktuálně existuje obchodní konkurence, nikoli technologická. Oproti německé konkurenci Carla a Nüwiel jsme jako jediný na trhu 100% energeticky soběstační díky solárním panelům na dobíjení baterií, využíváme recyklované baterie z aut Škoda, máme největší dojezd na trhu, vyrábíme 100% v EU a máme nejmenší uhlíkovou stopu při výrobě, což nám dá konkurenční výhodu v EGS pro B2B a B2G.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Největší překážku vidíme v adopci kol jako alternativního způsobu dopravy, kdy v ČR se kolo pořád bere jako sportovní věc, a ne jako plnohodnotný dopravní prostředek, jak je to běžné v řadě evropských měst. Proto v rámci projektu chceme navázat na rostoucí trend v oblasti ekologické a efektivní dopravy v EU a umožnit tak Praze lepší dostupnost cargo kol při minimálních pořizovacích nákladech.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Jsme ambiciózní rodinná firma z Prahy. Máme bohaté zkušenosti z nadnárodních korporací (Zuzka: Mastercard, Vojta: PPF, Cetin) a automotive (Honza: Opel, Mercedes). Absolvovali jsme Technologickou inkubaci, jsme členy EIT Urban Mobility, jsme v TOP 10 udržitelných firem v ČR, vyhráli 1.místo na Creative Business Cup a vystavovali na World Smart City Expo v Barceloně. Nyní potřebujeme rozšířit tým.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Začalo to jako osobní potřeba, ne jako business plán. Nebavilo nás již soustavné dojíždění autem do práce a trávení času v dopravních špičkách. Hledali jsme vhodnou alternativu, ale na trhu nás neoslovilo nic, ať už po designové, funkční, nebo ekologické stránce. Proto jsme si vyrobili elektrokolo své vlastní. Jako rodinná firma stavíme na základech poctivé řemeslné tradice a proto vyrábíme v ČR.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Do Nakopni Prahu přinášíme reálné využití cargo kol v různých oblastech logistiky, které budou díky obchodnímu modelu konečně snadno dostupné v podobě pronájmu, máme reálný přínos a pomáháme tak naplnění Akčního plánu udržitelné mobility. Pro město poskytujeme udržitelné dopravní řešení, snižujeme spotřebu fosilní energie a učinili jsme podstatný krok směrem k budoucnosti samonabíjecích zařízení.
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Přetížení městské dopravy je jednoznačné. V Praze je registrováno 1 milion aut. Průměrně tato auta ujedou pouhých 23 km za den, při obsazenosti 1,3 člověka na auto. Což znamená, že ve 2 ze 3 aut sedí pouze sám řidič. Přitom 3/4 škodlivých emisí z dopravy tvoří právě silniční doprava. Náš cargo vozík sníží tyto emise o 98 % v porovnání s dieselovou dodávkou, o 96 % v porovnání s elektrickou dodávkou a o 50 % v porovnání s jinými nákladními koly na trhu. Praha letos zavedla Zelené zóny na P1 a bude je rozšiřovat, zároveň zvyšuje zábrany pro vjezd a parkování dodávek. Podíl zásilek v centru města distribuovaný přes mikrodepa je ale pořád nízký. Na pěších zónách v Praze je více dodávek než cyklo kurýrů zásilkových služeb. Proto usnadníme implementaci a dostupnost cargo kol při minimálních pořizovacích nákladech, čím zlepšíme nejen naše zdraví, ale také kvalitu života ve městě. V rámci projektu tak ukážeme reálné využití např. pro infostánek, údržbářské služby, svoz odpadů a zásobování.
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Naším cílem projektu je ukázat v praxi inovativní nové modely městské logistiky, pozitivní dopad na životní prostředí v Praze a připravit case-study jako inspiraci pro další česká města na zavádění ekologické formy dopravy. Naše řešení lze lehce škálovat do měst, a to bez ohledu na velikost města. Městské samosprávy mají největší problém s fin. limitem na nákup, proto nabízíme unikátní možnost pořízení cargo kola jako službu měsíčního pronájmu, při minimálních pořizovacích nákladech a full service údržbou. Pro údržbářské služby nabízíme plnohodnotnou alternativu k autu, pro správu pěších zón, cyklostezek, nebo parků, které je v současnosti pořád řešeno auty, které ale obyvatelé na pěších zónách a v parcích rozhodně už nechtějí dále potkávat, protože vjezd autem je tam v podstatě také nelegální. Zákazníkům spedičních firem, které v rámci ekologie musí přejít na ekologickou dopravu, usnadňujeme rozšíření flotily a zvýšení tak podílů zásilek distribuovaných cargo koly na mikrodepech.
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
V rámci projektu Nakopni Prahu chceme implementovat 3 elektrokola s cargo vozíkem a demonstrovat široké využití. Pro infostánek města, městské části pro propagaci udržitelné mobility a snížení uhlíkové stopy a nákladů. Pro turistickou kancelář Prague City Tourism jako pojízdného turistického infostánku na pěších zónách u památek. Pro Pražské služby na údržbu, správu zeleně, nebo svoz odpadů v parcích, na cyklostezkách a pěších zónách. Pro všechna tato využití nabízíme obchodní model v podobě půjčovného na min. 6 měsíců, včetně servisu a pojištění. 126 000 Kč - fee půjčovné: 7 000 Kč / měsíc x 6 měsíců x 3 piloty 21 000 Kč - pojištění 3 cargo kola x 6 měsíců 18 000 Kč - servis 23 000 Kč - personální náklady, správa projektu 12 000 Kč - cestovní výdaje, doprava ---------------------------------------------------------- Celkem = 200 000 Kč za 3 pilotní provozy v období 6 měsíců.
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
V rámci pilotního provozu máme možnost čerpat finanční prostředky z dotace Technologické inkubace CzechInvest, kde máme celkem vyčleněno 400 000 Kč právě na pilotní projekty. Část prostředků v případě potřeby tedy můžeme čerpat z této dotace, abychom tak zajistili celkovou proveditelnost a finanční udržitelnost pilotního projektu. Rádi bychom z těchto prostředků vyčlenili rozpočet na přípravu case-study vč. potřebných marketingových materiálů, které pak můžeme využít při uvedení produktu na trh. Roční pronájem elektrokola s cargo vozíkem vychází: 84 000 Kč - fee půjčovné: 7 000 Kč / měsíc x 12 měsíců 10 000 Kč - pojištění / rok 14 000 Kč - servis / rok ---------------------------------------------------------- Celkem = 9 000 Kč za měsíc při ročním pronájmu elektrokola a cargo vozíku, včetně pojištění a servisu.
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
K realizaci projektu nyní potřebujeme ochotu a vůli samosprávy města udělat krok a stát se ambasadorem ekologické a efektivní dopravy v Praze. Dále napojení na subjekty Smart City Tourism, Pražské služby, případně na městské části. Konzultaci s marketingem města a propojených institucí při dodání podkladů a schvalování vizualizace a brandingu elektrokola a cargo vozíků podle vizuální identity. Jinak za nás jsme připraveni se pustit do pilotních provozů.
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Během Nakopni Prahu jsme měli skvělou příležitost konzultovat náš projekt opravdovými s profesionály ve svém oboru, co si obrovsky ceníme. Konzultovali jsme s Karolínou Klímovou z oboru dopravy hl.m.Prahy, která nám identifikovala aktuální potřebu demonstrovat cargo kola jako alternativní způsob dopravy v Praze, potřebu snižování uhlíkové stopy magistrátu a širokého využití u městských částí. Dále s Pavlem Hobzou rovněž z oboru dopravy, který má na starosti mikrodepa, jsme si blíže identifikovali konkrétní modely na využití cargo kol v Praze - pro infostánek, údržbářské služby, svoz odpadů a zásobování. Dále jsme získali aktuální informace ohledně nízké distribuce zásilek u cyklo kurýry přes mikrodepa a potřebu dostupného obch. modelu na jejich pořízení. Obchodní model jsme si dále validovali s Pavlem Vrbou z EIT, který potvrdil, že měsíční pronájem je nejefektivnější způsob také v řadě EU metropolí. S Viktorem Benešem a Matějem Chytilem jsme následně konzultovali způsob implementace.
Otázky poroty

jana-sramkova
Jaké jsou vaše plány pro dlouhodobou integraci cargo vozíků do městské infrastruktury? Uvažujete o spolupráci na úrovni plánování (např. s odbory dopravy, urbanisty) – jako součást veřejného mobiliáře, parkovacích míst pro cargo, mikrodepa apod.?
V rámci integrace máme navázanou spolupráci s oborem dopravy, plánujeme dále obor životního prostředí a městské společnosti Prague City Tourism, Pražské služby, TSK. Zahrnutí do městských zakázek (např. doručování, městské služby). V rámci mikrodep v Praze máme partnerství s DHL a Wolt, kde jsme jejich servisním partnerem pro cargo a s DPD od května spouštíme pilotní provoz našich cargo vozíků.