detail projektu

← všechny projekty
SpaceScout
další projekt →
Otevřít prezentaci
SpaceScout
SpaceScout
Město
Co si slibujete od účasti v Inovačním maratonu?
Od účasti si slibujeme získání nových zkušeností se startup prostředím, seznámení se s inspirativními lidmi a možnost účastnit se na tvorbě budoucnosti pro Prahu.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Projekt SpaceScout se zaměřuje na zlepšení parkovacího systému v Praze za pomocí využití stávajících dat a infrastruktury. Ve spolupráci s TSK a dalšími městskými orgány pracujeme na implementaci systému, který synchronizuje data o dostupnosti parkovacích míst s aplikací PID Lítačka. Tento systém umožní uživatelům získat informace o volných místech v téměř reálném čase přímo do jejich mobilních telefonů. Jedním z klíčových prvků je schopnost systému navigovat řidiče k nejbližšímu dostupnému parkovacímu místu nebo, v případě plného obsazení, k alternativám jako jsou P+R parkoviště. Tato funkce nejen že usnadní hledání parkování, ale také přispěje k redukci dopravních zácp a snížení emisí v centru města. Díky analýze velkých dat bude systém také schopen predikovat budoucí dostupnost parkování podle času a lokalit. Toto umožní efektivnější plánování a lepší správu městské mobility. Projekt také plánuje pozitivně motivovat řidiče prostřednictvím flexibilních park. sazeb a výhod.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Náš záměr se nachází ve fázi ověřeného nápadu. Ověření probíhalo ve spolupráci s městskými orgány (Operátor ICT a další), se kterými jsme si ověřili v obecné rovině proveditelnost projektu, zejména s ohledem na dostupnost dat a možnosti jejich propojení, ale na druhou stranu jsme také vydefinovali oblasti které budou problematické (legislativa, byrokracie, datová integrace..)
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Cílovou skupinou jsou řidiči v Praze, nicméně ambicí je zlepšit život všech obyvatel i návštěvníků hlavního města.
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Plánujeme zapojení komunity, hlavně z důvodu ujasnění požadavků na finální produkt. Položíme sadu otázek řidičům, kteří zrovna zaparkovali na placené zóně. Zeptáme se jakým způsobem za parkování platí, proč do centra dojíždí, jak dlouho hledali místo, dále pak budeme prezentovat náš záměr a budeme sbírat a vyhodnocovat zpětnou vazbu od řidičů. Dále zapojíme zúčastněné městské orgány.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Jako alternativa mohou být vnímána data o hustotě dopravy z mapových aplikací (např. Google Maps), která poskytují jistou aproximaci vytíženosti parkování v centru, nicméně značně nepřesnou. Další alternativou je využití dat z CCTV kamer. Zde je ovšem na základě naší komunikace s městskými orgány problém s využitelností dat, problém s pokrytím zón placeného stání apd.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Následující oblasti jsme identifikovali jako potenciálně nejproblémovější z pohledu realizace. Na druhou stranu jsme již interně a v komunikaci s dalšími zúčastněnými strany pracovali na překonání problému, proto jsme v současné chvíli přesvědčeni že žádná z následujících problémových oblastí by nám něměla zabránit v implementaci řešení: Legislativa, Přístup k datům, Integrace dat, byrokracie.
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Josef Němeček, strategická komunikace na UK, zkušenosti s dig. marketingem, Uni. Rotterdam a Copenhagen. Karina Rejchrtová, magistr strategické komunikace, mezinárodní zkušenosti v dig. marketingu a datech, např. v TikTok. Ondřej Šantora, absolvent ČVUT(Aerospace), vývoj IT projektů ve startupu SpaceKnow. Josef Hroboň, absolvent Tilburg University, má finanční zkušenosti z PwC nyní v PRE.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Osobní neblahá zkušenost s parkováním v Praze, jak z pohledu řidiče, tak ale i chodce a cyklisty. Všichni členové týmu žijí v Praze a chtějí zde dlouhodobě bydlet a dělat z ní lepší místo pro život. Díky bohatým zahraničním zkušenostem všech členů týmů máme vhledy, které bychom v projektu rádi zužitkovali a posunuli tak Prahu zase o krok dál.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Předností našeho záměru je vyváženost inovativnosti řešení a jeho proveditelnosti. Náš projekt propojuje existující technickou infrastrukturu a vytváří nové služby, které mají možnost pozitivně ovlivnit život řidičům i neřidičům a to s minimální investicí. Zároveň jsme si jisti že náš tým disponuje potřebnými dovednostmi a tahem na branku, které budou k dotažení projektu do zdárného konce zásadní
Jaký přínos pro město má váš projekt?
Jak získáte své zákazníky? (jak si je definujete, jak s nimi budete komunikovat, jak jim produkt prodáte?)
Jaká je finanční rozvaha vašeho řešení?
Jaké externí zdroje a v jaké výši potřebujete na zajištění prvního roku provozu?
Co nyní potřebujete k realizaci v příštích 6 měsících?
Kam jste se s týmem posunuli během soutěže Nakopni Prahu? S kým jste díky Nakopni Prahu navázali kontakt / spolupráci?
Otázky poroty

petr
Celá řada OEMs podobná řešení nabízí komerčně, jak se vaše řešení liší od produktů běžně dostupných na trhu (MB data, Nyra atd)
Naše řešení, na rozdíl od ryze technických OEMS, propojuje technickou část se sběrem dat a behaviorální složku doručení užitečné informace přímo k uživateli. Cílem není jen přenést data na server, ale navrhnout i samotnou architekturu služby tak, aby byla pozitivně přímo využitelná koncovými uživateli (řidiči) a to v rámci již existující infrastruktury (zejména aplikace Lítačka).
radim
Uvádíte, že informace lze získat v téměř reálném čase. Jaká je kvalita a kvantita dat?
Vycházíme z dat od společnosti Iterait, která je v současnosti konktraktorem pro sběr dat pro kontrolu parkovacích zón v Praze. Podle zjištěných informací je latence max. v řádu minut, což je více než uspokojivé vzhledem k rychlosti změn obsazenosti parkovacích zón v jednotlivých ulicích. Kvalita dat je dle zjisštěných informací také dostačující pro zamýšlený případ odhadu vytíženosti zón.
iva
Byl tento projekt diskutován s TSK a OICT?
Projekt byl konzultován s OICT od prvního setkání na Nakopni Prahu, kde jsme se poznali s Viktorem Benešem. S ním jsme řešili možné problémy projektu - legislativní a technologické aspekty, přístup k datům i spolupráci s firmou Iterait. Tato diskuze vedla k iniciativě setkání s TSK ohledně možnosti získání dat pro projekt, kde jsme aktuálně v procesu domluvy konzultace.