Edukační stavebnice odjezdové tabule PID
Vyrob si!
Město
Co si slibujete od účasti v Inovačním maratonu?
Především bychom rádi dostali zpětnou vazbu na tento nápad. Dále si slibujeme nasměrování pro další rozvoj projektu a načerpání praktických zkušeností, které by pomohly posunout produkt do další fáze.
Představte svůj nápad (projekt). Co a jak nápadem řešíte. Jaký má nápad přínos pro město.
Je skvělé, že má Praha k dispozici informace o poloze vozů MHD. Naše zkušenost je ale taková, že není ve vždy praktické sledovat odjezdy v mobilní aplikaci. Připravili jsme proto stavebnici osobní odjezdové tabule, která načítá data z platformy Golemio a zobrazuje odjezdy z vybrané zastávky včetně aktuálního zpoždění. Našli jsme dobrý poměr mezi využitelností a cenou součástek, aby bylo zařízení cenově dostupné.
Zobrazené informace lze nastavit díky vlastnímu webovému administračnímu rozhraní. Krabička je vyrobená metodou 3D tisku, takže je možné vytisknout jí i doma nebo ve škole.
K sestavení slouží podrobný návod, který navíc obsahuje i vysvětlení principů, a to formou třinácti “edukačních” okének. Stavebnice nevyžaduje schopnost pájení nebo programování, a tak je dostupná pro každého.
Svým nápadem přispějeme Pražanům ke zvýšení komfortu při využívání hromadné dopravy. Zároveň uživatele něco naučíme a názorně jim ukážeme, jak jim mohou městská data usnadnit život.
V jaké fázi se nápad (projekt) nachází? (neověřený / ověřený nápad, rozpracovaný / zavedený projekt)
Máme připravený plně funkční a otestovaný prototyp zařízení ve formě stavebnice a kompletní návod k sestavení.
Pro koho je projekt určený, definujte cílovou skupinu.
Nápad ocení zejména ti, kteří využívají PID a baví je stavění stavebnic.
Cílová skupina:
-> Primární: žáci na druhém stupni ZŠ.
-> Sekundární: kutilové a technologičtí nadšenci z řad dospělých.
-> Další: ostatní uživatelé PID (možnost nabídnout již sestavenou tabuli.)
490 tis. osob z Prahy a Středočeského kraje pravidelně dojíždí do zaměstnání nebo školy hromadnou dopravou. (Zdroj: ČSÚ)
Plánujete zapojit komunitu nebo cílovou skupinu během vývoje projektu?
Už máme za sebou první vlnu testování stavebnice s reálnými uživateli a zapracování jejich připomínek. V dalším získávání zpětné vazby bychom chtěli pokračovat. Model krabičky pro 3D tisk je zveřejněn v databázi Printables a rádi bychom povzbudili zájemce k vytváření a sdílení vlastních verzí s originálním designem.
Jaké jsou existující alternativy k nápadu (projektu) a v čem vnímáte, že je vaše řešení inovativní? Kde jste se inspirovali?
Alternativou jsou existující elektronické stavebnice (např. Boffin, Voltík, Elkit, BUKI). Oproti nim má naše řešení tyto výhody:
-> Užitečné zařízení pro každodenní použití.
-> Zaměření nejen na hardware ale i na data.
-> Bez nutnosti pájet nebo programovat.
-> Podrobný návod včetně vysvětlení principů.
-> 3D tisknutá krabička.
-> Výběr součástek s ohledem na cenu, všechny se dají běžně koupit.
Kde vnímáte největší překážky z pohledu realizace a z pohledu uplatnění?
Cílem projektu je nabídnout stavebnici běžné veřejnosti. Vývoj finálního produktu znamená mimo jiné:
-> Ověřit potenciál nápadu (Nakopni Prahu = expertní zpětná vazba, uživatelské testování na větším vzorku)
-> Automatizace procesů (aktualizace zastávek, user management)
-> Optimalizace kódu
-> Zabezpečení
-> Nákup součástek a výroba krabiček ve větším objemu
-> Právní otázky
-> Provoz serveru
Představte váš tým. Jaké jsou silné a slabé stránky, jaké je zkušenost týmu s danou problematikou.
Jan Vojtíšek je marketingový výzkumník, ale také 3D tiskař a lektor zájmových kroužků. V projektu je expertem na 3D tisk, zabývá se sestavením a programováním zařízení a přípravou návodu.
Pavel Lauko je front-end programátor. V rámci projektu pracuje na získávání a zpracování dat z platformy Golemio a vytvořil webové administrační rozhraní, přes které je možné tabule spravovat.
Jaká je osobní motivace týmu se danému problému (příležitosti) věnovat?
Řešíme především naši vlastní potřebu pohodlného získávání informací o odjezdech hromadné dopravy. Přirozeně se snažíme předávat svoje poznatky dál, ať už vlastním dětem nebo v rámci zájmových kroužků.
Proč byste měli být vybráni mezi TOP 10 nápadů (projektů)?
Proč podpořit tento projekt:
1) Jedinečnost. Není projekt, který by řešil identifikované výzvy podobným způsobem.
2) Proveditelnost. Uživatelské testování prověřilo funkčnost řešení i zájem o ně.
3) Přínos pro velkou skupinu obyvatel - teoreticky všichni uživatelé PID.
4) Edukace = investice do budoucnosti.
5) Potenciál - projekt má mnoho možností dalšího rozvoje (další města, další stavebnice).
Otázky poroty
Kdo je zákazníkem pro tento produkt?
Zatím bez odpovědi.